Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2008

My Parents are coming

Alhamdulillah, after about a month 'struggling' in the process of 'inviting' my parents coming to Yanbu, my application has been approved.
'Struggling' here is referring to all the difficulties I need to face during the application process. 'Invite' means that my company allows me to bring over my parents using visit visa (visa ziarah). Here are the steps ...

1. I need to fill-up 2 forms. First form is an online application from the Mofa (Ministry of Foreign Affair) website - http://visa.mofa.gov.sa. Second form is a hard copy form taken from my office.
After filing-up the online form (in Arabic!!), I need to print it and submit together with copies of my education certificate, birth certificate, marriage certificate (all translated into Arabic), iqama (something like a residence card) and parents' passports.

2. Company will provide one letter certifying that I work here, together with instruction to fill-up the second form (which is actually similar t…

.: Mood - Luluh :.

Luluh

Saat terindah saat bersamamu
Begitu lelapnya aku pun terbuai
Sebenarnya aku tlah berharap
Ku kan memiliki dirimu selamanya

Segenap hatiku luluh lantak
Mengiringi dukaku yang kehilangan dirimu
Sungguh ku tak mampu tuk meredam
Kepedihan hatiku untuk merelakan kepergianmu

Ingin kuyakini cinta tak kan berakhir
Namun takdir menuliskan kita harus berakhir

Ku tak sanggup tuk merelakanmu


Ini adalah lirik lagu sebenarnya... nyanyian sebuah kumpulan dari Indonesia.. Kalau dilihat maksud yang tersurat, lirik mengisahkan kisah cinta yang terputus.... Namun, cuba lihat maksud yang tersirat, maknanya lebih mendalam lagi dari hanya kisah cinta yang terputus itu... Itulah yang saya rasai sejak akhir-akhir ini.. Kenapa yaa..? emmm... entahlah.. hanya yang tahu akan mengerti...


Mencari POSITIF bagi sesuatu yang NEGATIF

Saya dapat ini melalui e-mail.. menarik untuk dikongsi bersama..
1. utk suami/isteri yg tidur berdengkur di waktu malam, krn beliau tidur disisi kita bukan dengan orang lain. 2. utk anak/adik perempuan kita yg mengomel apabila mencuci pinggan, krn itu bermakna dia berada di rumah, bukan di jalanan berpeleseran. 3. utk cukai pendapatan yg kita kena bayar, krn itu bermakna kita masih mempunyai pekerjaan. 4. utk pakaian kita yang dah tak muat, krn itu bermakna kita cukup makan. 5. utk lantai yg perlu dimop, tingkap yg perlu dilap dan rumah yg perlu dikemas, krn itu bermakna kita mempunyai tempat tinggal. 6. utk bunyi bising jiran-jiran, krn itu bermakna kita masih lagi boleh mendengar. 7. utk timbunan pakaian yg perlu dicuci/digosok krn itu bermakna kita ada pakaian untuk dipakai. 8. utk keletihan/kesakitan otot selepas seharian bekerja, krn itu bermakna kita masih berupaya utk kerja kuat. 9. utk tempat letak kereta yg jauh drpd lif, krn itu bermakna kita masih berupaya utk berjalan. 10.…

Weekend in Madinah Al Munawarah

Last weekend, me and family spend our weekend in Madinah.. One of the reason is to meet a friend there... remember in previous entry I mentioned about seeing her in Jeddah. It's her again.... but this time with extra something.. :-) we made her brought some food and gadgets from Malaysia... THANK YOU so much to Ila and Koff... (iklan khas: terima kasih tidak terhingga kerana sanggup bersusah-payah untuk kami.. tak sangka banyak betul barang yang dikirim sampai penuh bonet kereta). Thursday morning, we started our journey to Madinah. After about one hour of the journey, we've stopped by the road side to enjoy the scenery of sandy mountain (bukit pasir).


Next stop, Badr - the site of Badar War. Everything is written in arabic,
so I don't even know what that sign board says... Here's something on Battle of Badr... The first battle between the believers of truth (Islam) and the forces of evil was fought on the battle field of Badar, 60 miles from Madinah towards Makkah. On on…

Yanbu nan Dingin

Sekarang barulah terasa makna 'winter' di KSA... suhu dah semakin turun... Yanbu semakin dingin.
Waktu pagi di Yanbu amat terasa kedinginannya... suhu turun mencecah ke 15'C, ditambah dengan angin sepoi-sepoi bahasa, silap gaya menggigil la jugak... Tengahari, terik mentari masih ada cuma angin yang dingin amat mendamaikan... suhu naik sedikit dalam 24'C.. Petang hingga ke malam kembali dingin... tak perlu khidmat air-con sekarang... just need the fan with low speed.. sekadar menggerakkan udara di dalam rumah supaya tidak melemaskan.
Lupa nak disebut, Khamis lepas (semasa kami masih di Jeddah), hubby mendapat sms dari Shah mengatakan Yanbu dirahmati hujan (http://kembaraksa.blogspot.com/2008/01/raining-in-yanbu.html). Dalam 10 minit katanya, lebat tak lebat air bertakungan la juga... terlepaslah kami satu nikmat KSA.. :-)
tapi kalau ikut forecast, akan hujan lagi di sini... tunggulah, mana tau ada rezeki bertembung dengan hujan..

'Cold' News

Believe it or not, it's snowing in KSA... not all part of KSA but in Tabuk.. Read the story from Arab News.
Kingdom Finds Itself in Icebox (Raid Qusti, Arab News)

RIYADH, 13 January 2008 — Go outside this week and you are likely to hear the sound of knees knocking and teeth chattering because it is c-c-c-cold out there.
Riyadh, typically one of the world’s warmest capital cities, is not so hot now with temperatures plummeting to near-record lows. Even though temperatures during daytime in the capital last week hovered around 13 degrees Celsius; during the evening it was another story when the city officially reached the freezing point: 0 degrees Celsius (32 Fahrenheit).
And just when people all over the Kingdom thought this year’s winter could not get worse, meteorologists are saying even colder weather is on the way.
Hassan Al-Qahtani, spokesperson for the Presidency of Meteorology and Environment’s Central Forecast Office, said the cold spell, which has gripped the Kingdom for the pa…

Weekend in Jeddah

Minggu lepas [read: khamis and jumaat], kami sekeluarga pergi ke Jeddah. Last minute decision - decided on Wednesday after work. Tujuan utamanya untuk berjumpa dengan seorang kenalan yang bertugas mengambil jemaah haji Malaysia. Kami tahu dia ke sini dalam hari Isnin, Selasa bercadang nak ke Jeddah berjumpa, Rabu petang baru buat keputusan.. :-) Sudahnya, lepas kerja Rabu, kelam-kabut la kemas beg apa yang patut untuk dibawa. Lepas maghrib jugak bertolak dari sini...
Sampai ke Jeddah lebih kurang 10 malam tanpa hotel!! satu cubaan berani meredah Jeddah tanpa tempat tinggal, lebih best lagi tak tau pun kat mana nak cari... yang pernah dituju, di tempat bernam Balad, tapi tempat tu jauh dari pusat bandar. So, make that as last choice.. kalau tak jumpa hotel kat pusat bandar, going bck to Balad. Kami tujui tempat yang menjadi target utama - Al Amir Mohamed Abdul Aziz Road. Dengan hanya tertoleh-toleh, tertengok-tengok, teragak-agak membaca Arabic, kami mencari hotel. Dalam agakan itu, mac…

Salam Tahun Baru 1429

Selamat tinggal 1428 dan selamat datang 1429. Seeloknya dibaca doa akhir tahun dan awal tahun. Alhamdulillah kami sekeluarga sudah membacanya bersama-sama..
Menginjak ke tahun yang baru bermakna bertambah setahun lagi umur kita, bertambah matang setahun lagi. Di samping berazam baru, jenguklah sama apa yang telah ditinggalkan setahun lalu. Analisakan apa yang telah dibuat, tinggalkan perangai yang buruk, baiki kekurangan yang ada, perelokkan lagi kebaikan kita. Semoga tahun baru lebih bermakna.