Thursday, December 30, 2010

Ramalanmu benar belaka..

Pandai sungguh pak nujum BBC. Diramalkan Rabu semalam dan Khamis hari ni hujan di Yanbu.
Semalam sejak 7.00 am dah kelihatan mendung, serupa macam mendung di Malaysia.


Tapi menjelang pukul 8.00 am, langit kembali cerah. Lebih kurang pukul 10.00 am, dalam keadaan langit yang cerah, kedebushhh guruh 2-3 kali, hujan pun turun. Seronokseressss student2 saudi. Yang dlm kelas gelisah bukan main, asyik memandang keluar nak main hujan. Serupa macam2 gelagat anak2 kecik. :-). Menjelang tengahari, hujan semakin lebat - saling tak tumpah macam kat Malaysia!
Hari ni, dalam 3-4 pagi, sekali lagi guruh berdentum-dentam di Yanbu. Lebih hebat dari semalam. Hujan pun lebih lebat dari semalam.
Banjir kilat pun sama, saling tak tumpah macam di KL kalau dihujani hujan lebat. Bukan lama pun dalam 15 minit jek. Penuh bergenang air di jalanraya, penuh bertakung air di tempat letak kereta, paling sadis merata dinding rumah ada lelehan air hujan. Huhu...






- Posted using BlogPress by Ejalz

Monday, December 27, 2010

Ramalan Kaji cuaca 29-30/12/2010

Dijangkakan Yanbu akan hujan 2 hari berturut iaitu Rabu dan Khamis ini. Kalau ikut ramalan cuaca BBC, berkemungkinan hujan batu akan melanda YANBU.

http://news.bbc.co.uk/weather/forecast/1852

Jeddah juga diramalkan hujan - sila rujuk
http://news.bbc.co.uk/weather/forecast/254

Wednesday, December 22, 2010

Don't think clear water no buaya!

Negaranya 100% ber'rakyat'kan umat Islam. Wanitanya kalau keluar rumah, nak nampak biji mata pun susah. Pulak tu hitam dari atas sampai ke bawah. Punyalah menjaga diri, menjaga penampilan. Orang luar nampak begitu sopan-santun wanita arab ni. TETAPI......
Tak semua yang elok di luar, elok juga di dalam. Ambil contoh buah durian, kulitnya keras berduri bukan main-main tapi isi dalamnya ada yang tawar (mangkor kata orang Perak), malah ada yang berulat jugak! Samalah kesah dgn pelajar2 perempuan arab ni. Jangan tak percaya, ada yang 'daring' perangainya. Kertas exam dicuri dari laci pensyarah dan lacinya berkunci! PC pensyarah digeledah. Program2 dlm bahasa C dibuka. Samada kebetulan atau tidak, semuanya utk exam!

So, how? Clear water also got buaya, you know!!




- Posted using BlogPress by Ejalz

Sunday, December 19, 2010

Jeddah Lanes

Ahlan... Mari kita memboling. Aktiviti yang sihat untuk seisi keluarga. (iklan ini bukan dari KK..Hehe.. ).
Khamis lepas (16/12/2010), Kelab Malaysia Jeddah menganjurkan pertandingan boling tertutup utk rakyat Malaysia di KSA. Maka berkobar-kobarlah kami suami-isteri ingin menyertainya. Sekadar beriadah, kalah tu dah memang dalam tangan, cuma elakkan tempat corot jek. Kekeke... Anak-anak pun bergembira... yang kakak2 bersidai kat cyber cafe... yang adik2 berlari-lari selagi boleh... al-maklumlah, tempat dah jadi tempat kita.. hehe....

Hanya kami berdua dari Yanbu, campur dgn 3 dari Jeddah maka jadilah 1 team. Dah hampir 2 tahun tak cecah bowling lane, apatah lagi pegang bola boling, akhirnya di Jeddah Lanes jua tpt melepas rindu. 3 games setiap orang, mula-mula mcm orang baru belajar la pulak. Nebes pegang bola boling. Kemudian baru la dapat rentak balik. Seronok... Seronokseressssss...

Akhirnya team kami dpt tempat ke-10 dari 15 team yang bertanding. Kan dah kata, kalah dalam tangan. Nasib baik tak corot sekali. :-) And myself, tak sangka masih top ten among ladies bowlers - 7th place from 26 ladies bowlers. Sentuhan belum kecundang nampaknya. Aaawww...saya sangat suka..!

Lagi satu, kami tak balik tangan kosong.. bawak balik hadiah jugak tau... hadiah dari cabutan nombor bertuah - dapat set periuk 3 biji... wahhh... sudah bagussss...

Buat la lagi tournament. Buat la... Nak main boling lagi. Jom boling!!!

Sunday, December 12, 2010

Are you happy?

I've been asked this question for many times. Either from my friends and families in Malaysia or from friends in Saudi and sometimes from people that I don't even know from everywhere.
"Are you happy staying here, in Yanbu?" My answer will always be 'Yes'.
Well.... You are what you want to be, right? The choice is in your hand. If you want to be happy, then be happy. Adjust yourself to be happy wherever you are.
Now that I'm staying in Yanbu, I make myself happy the Yanbu-way. Don't expect the glorious KL-life style here. Hopping and shopping from one mall to another is not an option. Even travelling and holidaying is not as easy as you go to Langkawi. Forget all the mouth-watering food in night market stalls. Driving? Arrgghh..forget it.
If you can accept all these, insyaAllah you'll be happy. But never forget one thing, ALWAYS respect the local culture here!!
Remember a malay proverbs: "Masuk kandang kambing mengembek, Masuk kandang harimau mengaum". Tapi jgn sampai salah langkah, harimau ngap dulu.




- Posted using BlogPress by Ejalz

Wednesday, December 8, 2010

Syukur? Asked yourself.

Yesterday, I had a nice short chat with one of my good friend in Malaysia. Kinda surprise to see her online in mid-day during the weekdays. It has been ages since last saw her online. Hehe..
Anyway, the story is not about her being online. Just to share some points to ponder from our conversation. She was on leave yesterday to settle some of her moving-thingy tasks. She bought a new house in Bukit Mahkota (if I'm not mistaken) and her previous apartment in Setapak is going to be rented. "Wow!!" That was my respond to her. Working in the middle of KL, where everything needs money, and yet still able to buy a second house! I told her that she's so lucky!! Guess what she replied to me... "No, you are the one that is lucky. You have perform hajj at a very young age. I want that but not afford to.."
Conclusion: being a normal human being, we'll never satisfied with what we have. What my friend has, I want to have too. And what I have, she wants it too.
But being a normal Muslim, that is not how we should behave! Grateful Madam!! Grateful!!! Grateful with what Allah has gave you, what Allah is giving you and what Allah will give you! Never doubt Allah as Allah has all the answers to everything that is happening in your life.





- Posted using BlogPress by Ejalz

Tuesday, December 7, 2010

Duit ada 1 jek..

Alisya: mama, nak beli makanan kat kantin
Mama: bawak duit ni (sr10 sekeping), beli something for you and Hanan

Selang beberapa minit, Alisya dan Hanan datang balik, bawak hanya 1 Yamama cake dan duit tukar.

Mama: kenapa tak beli untuk Hanan sama?
Alisya: macamana nak beli, ada duit 1 jek.
Mama: hukhukhuk...


- Posted using BlogPress by Ejalz

Sunday, December 5, 2010

Pengalaman Ngeri

Semalam (4/12/2010) , tatkala jam 3 pagi, tidurku terganggu dikejutkan oleh deringan loceng rumah. Selepas itu ku terdengar bunyi seperti org bertukang di bahagian depan rumahku. Lantas ku bangun dan buka lampu satu demi satu. Sebaik saja ku buka lampu di bahagian ruang makan, "gedebuk" tingkap kecil bahagian ruang makan jatuh dan kelihatan sepasang kaki bergantungan di bahagian tingkap.

Aku hanya sempat beristigfar ... maling tersebut melompat keluar dan terus melarikan diri ... hilang dalam kegelapan dinihari. Rasa ingin mengejar tapi fikirkan ahli keluarga yang masih nyenyak tidur , terus terhenti.

Alhamdulillah, cubaan untuk memecah masuk gagal. Aku amat bersyukur kerana Allah melindungi kami sekeluarga dari musibah ini.

Monday, November 29, 2010

Catatan Perjalanan Haji - Bab 7

13 Zulhijjah 1431 : Mina-Mekah-Yanbu

Hari Tashrik ketiga, hari ketiga melontar di jamrah, menandakan berakhirnya ibadah haji tahun ini.
Untuk hari terakhir ini, saya dan suami pergi melontar selepas Subuh. Balik semula ke khemah, bersiap sambil menunggu bas untuk bergerak ke Mekah pula.
Menghampiri pukul 10.00am, bas bergerak meninggal Mina. Sayu rasa hati. Terasa seperti tidak mahu meninggalkan tempat ini.
Menjelang 11.30am, kami sampai ke Masjidil Haram. Jutaan umat Islam sudah memenuhi di luar dataran masjid, apatah lagi di dalam masjid menunggu waktu untuk solat Jumaat. Kami yang sudah tidak dapat bergerak lagi, diberi juga sedikit ruang untuk bersolat. Alhamdulillah bertahan walaupun di tengah panas terik.
Usai solat Jumaat, kami cuba mencari ruang untuk masuk ke dalam. Berasak-asak yang hendak masuk dan yang hendak keluar dari masjid. Bergerak sedikit-sedikit sampai jua ke dataran kaabah untuk memulakan tawaf wida'. Sama seperti tawaf2 terdahulu, tetap ada ruang walaupun sedikit diberikan pada kami suami-isteri untuk melengkapkan 7 pusingan.
Tepat pukul 5.30pm, bas pun bergerak meninggalkan Mekah menuju ke Yanbu.
Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah... Lengkap sudah ibadah haji buat kami suami-isteri serta 62 orang lagi rakyat Malaysia dari Yanbu. Semoga ibadah haji kami diterima oleh Allah s.w.t dan dikurniakan haji yang mabrur. Semoga juga kita akan sama-sama menjadi umat Islam yang lebih baik hari ini daripada semalam.








- Posted using BlogPress by Ejalz

Sunday, November 28, 2010

Angin Dingin

Pagi-pagi sambil menunggu bas Alisya sampai, rasa sungguh segar ditiup angin dingin dan nyaman. Di Saudi? Ya betul.. Di Saudi ni ada musim sejuk, tapi janganlah dibayangkan musim sejuk yang bersalji tebal seperti negara barat. Cukuplah sekadar sejuknya tidak memerlukan penghawa dingin dihidupkan.
Kalau di Yanbu ni sejuknya ala-ala di Cameron Highland. Nak berbaju tebal, tidaklah sejuk sangat, berbaju nipis pula menggigit tulang. Lebih kurang begitulah rasanya. Hehe..



Budak berdua yang sedang tunggu bas sekolah, enjoy dengan cuaca sekarang.



- Posted using BlogPress by Ejalz

Saturday, November 27, 2010

Catatan Perjalanan Haji - Bab 6

12 Zulhijjah 1431 - Mina

Hari tashrik kedua masih melontar di ketiga-tiga jamrah. Antara kumpulan kami, 1 bas akan bernafar awal - iaitu meninggalkan Mina selepas melontar (sblm matahari terbenam).
Begitu ramai rupanya yang akan bernafar awal hinggakan bas tidak dapat masuk ke kawasan khemah untuk membawa kumpulan ini keluar dari Mina. Akhirnya kumpulan ini membuat keputusan untuk berjalan kaki ke Mekah, bertawaf wida' dan bas menunggu mereka di sana sahaja. Beg-beg mereka diuruskan oleh kami yang masih berada di khemah.
Bagi saya dan suami pula, kami memilih untuk bernafar thani iaitu akan melengkapkan ibadah melontar sehingga hari tashrik ketiga. Selepas Zohor kami bergerak ke Jamrat. Subhanallah... masih ramai rupanya ingin melontar di waktu afdal walaupun akan bernafar awal. Hinggakan kami tak dapat naik ke tingkat 3 jamrat sebaliknya diarahkan naik terus ke rooftop jamrat.
Selesai melontar, ketika kami ingin meninggalkan jamrat, laluan keluar dikawal oleh polis (anggaplah semua pengawal yang bertugas itu polis sahaja.. :)). Dan kami pun hanya menuruti arahan mereka. Bila ditanya polis; 'alatul' katanya. Terus punya terus, rupa-rupanya tanpa disedari kami dah tersasar dari jalan yang sepatutnya. Entah jalan mana yang kami ambil, tahu2 kami berada ber-km jauhnya dari khemah (jarak khemah ke jamrat hanya dalam 3 km). Ala-ala dari utara Mina ke selatan Mina. DugaanNya buat kami suami isteri.

Khemah kami kelihatan hanya garisan putih di kaki bukit, dilihat dari jalan yang kami lalui.


Dalam kepenatan, dalam kehausan, dalam kelaparan, kami teruskan berjalan. Tak perlu dirungut kerana pasti ada salahnya kami berdua hingga diuji berjalan sebegitu jauh. Lebih kurang pukul 3.00pm, ketika sudah menghampiri khemah, lagi satu dugaan melanda. Hujan mulai turun. Mula-mula rasa hanya setitik-dua, tidak berapa lama terus turun dengan lebatnya. Tidak terlindung muka dengan dua tangan ini. Hujan makin lebat ketika kami masih mendaki bukit untuk pulang ke khemah. Tiada tempat untuk berlindung. Dengan kudrat yang diberi Allah, kami berdua berlari selaju yang mampu dan akhirnya sampai di khemah dalam basah kuyup.
Tidak dapat dibayangkan selepas kepenatan berjalan begitu jauh, mendaki bukit pula, masih diberi tenaga untuk lari menyelamatkan diri dari terus kebasahan. Terima kasih Allah kerana memudahkan pergerakan kami.



- Posted using BlogPress by Ejalz

Friday, November 26, 2010

Catatan Perjalanan Haji -Bab 5

11 Zulhijjah 1431 : Mina

Hari-hari Tashrik kini bermula. Ketika hari-hari tashrik, kami perlu melontar di ketiga-tiga jamrah iaitu Jamratul Ula, Jamratul Wusta dan Jamratul Aqabah. Saya dan suami memilih untuk melontar ketika waktu afdal iaitu selepas Zohor. Orang ramai masyaAllah tetapi telah Allah tetapkan setiap antara kami punyai ruang untuk melakukan ibadah melontar. Hanya perlu sabar menunggu giliran. Cuma hairannya masih ramai yang terkejar-kejar untuk sampai ke jamrah. Apalah yang dikejar agaknya?
Selesai ibadah melontar di hari tashrik pertama. Ramai yang kelihatan gembira di riak wajah masing-masing. Mungkin kerana mengenangkan ibadah haji yang sudah sampai penghujungnya, tambahan ibadah yang utama telah selesai.
Namun, tiada siapa menyangka, dugaan tetap datang menjelma. Atau barangkali kami terlalu gembira maka Allah sedarkan kami dari lena. Selepas maghrib hari tashrik pertama, jemaah wanita diduga. Ketika masing2 baru selesai solat maghrib, masih dalam telekung masing2, angin mula meniup. Bermula dgn perlahan, semakin kuat dan semakin kuat. Ribut pasir! Deruan anginnya begitu kuat hinggakan kain kanvas khemah mula bergerak-gerak. Pemberat besi pada kanvas juga semakin kuat bunyinya melanggar tiang. Ketung-ketang Ketung-ketang bersambung-sambung. Di satu ketika saya rasa tidak selamat untuk berada di tempat duduk (sofa bed saya adalah yang ketiga dari tepi kanvas khemah), lalu menyuruh kakak2 yang duduk paling hampir dgn kanvas supaya beredar. Tepat sekali jangkaan saya. Selang beberapa minit selepas mereka bangun, tiba-tiba datang angin yang begitu kuat menghayun kain kanvas. Begitu tinggi kain kanvas dihayun, yang mana akhirnya, jatuh menyembah ke bumi. Masing2 panik dan lari keluar dari khemah untuk menyelamatkan diri.

Kami ditumpangkan di khemah2 yang terletak di tengah yang tidak terjejas dek ribut pasir. (Khemah kami yang paling tepi, di atas bukit - terdedah kepada angin tanpa halangan). Hampir 10 minit juga ribut pasir mengganas. Ya Allah.... Pasti kami begitu terleka, begitu gembira sedangkan ibadah haji belum lagi selesai. Ampunkan kami Ya Allah. Ampunkan kami Ya Allah. Sedikit sahaja ujian Allah berikan, takutnya bukan kepalang. Allahuakbar!



- Posted using BlogPress by Ejalz

Thursday, November 25, 2010

Catatan Perjalanan Haji - nota tambahan

Salam. Dalam dok mengarang-ngarang nota perjalanan haji ni, tiba-tiba terlintas di fikiran: 'mungkinkah penceritaan ini akan memberi gambaran haji secara keseluruhan kepada pembaca'. Ya Allah, maaf ya semua... Gambaran dlm catatan ini hanyalah ringkasan perjalanan haji yang saya dan suami lalui. Jangan pula dijadikan panduan haji yang sebenarnya. Banyak lagi perkara/rukun/wajib/sunat haji yang tidak diceritakan. Cerita yang ada pun hanyalah berkisar tentang perjalanan haji kami rakyat Malaysia yang bekerja di Yanbu, melaksanakan haji ifrad. Sekurang-kurangnya dapatlah membayangkan proses yang kami lalui apabila mengerjakan haji dari Yanbu. Rasakan bagaimana ianya berbeza berbanding dengan tempat lain. Hanya sekadar berkongsi rasa bukan bertujuan untuk mengajar. Maaf andai catatan2 ini telah 'mengganggu' minda anda semua tentang ibadah haji.


- Posted using BlogPress by Ejalz

Wednesday, November 24, 2010

Hak Allah jua...

Ketika Malaysia telah pun menginjak ke hari Rabu (lebih kurang 12.45mlm), saya mendapat perkhabaran dari abah mengatakan bapa saudara yang dipanggil Pak Lang Hashim telah kembali ke rahmatullah. إنا لله وإنا إليه راجعون Pak Lang Hashim adalah abang kepada mama.
Agak mengejutkan juga pemergiannya kerana tidak pernah diceritakan sebarang penyakit kritikal di akhir hayatnya. Dari apa yang diceritakan oleh mama, arwah telah pun dimasukkan ke hospital sebelum hari wukuf lagi. Itupun pada asalnya hanya untuk pemeriksaan rutin biasa. Cuma pada pertemuan itu, mak lang telah menanyakan tentang rasa berbuku di dalam perut arwah. Bila pemeriksaan lanjutan dilakukan, doktor menyatakan bahawa pembuluh darah arwah telah pun bengkak (peringkat kritikal). Pembedahan dilakukan untuk menggantikan pembuluh yang bengkak itu dengan pembuluh tiruan. Namun dah tertulis yang arwah akan pergi, pembedahan itu tidak memberi kesan positif dan akhirnya arwah pergi menghadap Ilahi.
Daripada Allah kita datang kepada Allah jua kita pergi. Semoga Mak Lang dan keluarga tabah menerima ketentuan Allah s.w.t. Doakan arwah ditempatkan di kalangan orang-orang mukmin. Al-fatihah..

Tuesday, November 23, 2010

Catatan Perjalanan Haji - Bab 4

10 Zulhijjah 1431 : Muzdalifah-Mina-Mekah

Rombongan yang bermalam di Muzdalifah memulakan hari dengan solat subuh berjemaah.
Kemudian bergerak meninggalkan Muzdalifah menuju ke Mina semula untuk melontar di Jamratul Aqabah.
Perjalanan pulang ke Mina mengambil masa lebih lama; lebih kurang 3 jam. Jalanraya sudah sesak dengan bas-bas jemaah haji.
Sesampainya di khemah, kami bersiap-siap membersihkan diri, bersedia untuk ibadah seterusnya.
Kini kami bergerak dalam kumpulan yang kecil (3 pasangan) menuju ke jamrat. Niat di hati ingin terus ke tingkat 3 jamrat. Rupanya jalan yang dipilih mendaki bukit. Sabarlah wahai kaki... Separuh perjalanan pendakian, kelihatan beberapa buggy car turun-naik membawa hujjaj ke jamrat. Alhamdulillah, salah sebuah buggy car berhenti mengambil kami walaupun sebenarnya dia dalam perjalanan turun. Subhanallah, perjalanan kami dibantu sehingga sampai ke tingkat 3 jamrat.

Usai melontar 7 batu di Jamratul Aqabah, maka kami pun bertahalul awal. Sang isteri memotong sedikit rambut manakala sang suami pula ingin melakukannya di Mekah. Laungan talbiah kini berganti takbir.
الله أكبر الله أكبر الله أكبر لا إله إلا اللهالله أكبر الله أكبر ولله الحمد
Perjalanan diteruskan lagi. Kami bergerak ke Mekah pula untuk tawaf ifadah @ tawaf haji. Jutaan manusia yang berada di sekitar jamrat tidak memungkinkan kami mencari kenderaan untuk ke Mekah. Lalu kami mengambil keputusan untuk berjalan kaki ke Mekah bersama jutaan jemaah yang lain. MasyaAllah hampir 2 jam kami berjalan kaki tanpa henti, perlahan-lahan menyusuri laluan pejalan kaki berbumbung.
Ketika kami sampai mencecah ke Masjidil Haram, solat Zohor telah bermula. Tanpa wuduk dan tanpa ruang, kami sepakat untuk berehat dahulu. Basahkan tekak, isikan perut, lurus-luruskan kaki, longgar-longgarkan otot, bersedia untuk bertawaf pula.
2.45pm - saya dan suami memulakan tawaf ifadah di dataran Kaabah. Ya Allah, berikanlah kami ruang untuk menyempurnakan 7 pusingan tanpa masalah. Dengarnya ada antara teman2 yang sampai lebih awal terpaksa melakukan tawaf di tingkat 2 atau 3 Masjidil Haram kerana kesesakan. Pastinya pusingan lebih besar dan masa lebih lama diperlukan. Alhamdulillah, Allah s.w.t membantu kami lagi. Diberinya sedikit ruang untuk kami berdua melengkapkan 7 pusingan di dataran Kaabah tanpa masalah. 4.15pm lengkap sudah tawaf ifadah.
Kini kami perlu pulang semula ke Mina untuk terus bermalam dan bersedia untuk 3 hari tashrik pula. Setelah bertemu semula di tempat yang dijanjikan, kami cuba mendapatkan pengangkutan untuk pulang ke Mina. Sungguh tidak disangka.. Ketika jutaan umat Islam sedang dalam beribadat haji, pemilik2 kenderaan mengambil kesempatan mengenakan bayaran yang tinggi. Bayangkan teksi mengenakan bayaran SR100 seorang, motorsikal pula SR200 seorang untuk jarak 5 km! Yang mana dihujungnya teksi tidak dapat masuk ke kawasan khemah dan kami masih perlu berjalan kaki. Dugaan...
Sampai di khemah keletihan, berehat sepuasnya, hari Tashrik bakal dilalui pula keesokan hari.


- Posted using BlogPress by Ejalz

Monday, November 22, 2010

Catatan Perjalanan Haji - Bab 3

9 Zulhijjah 1431 : Mina-Arafah-Muzdalifah

Seawal 2.00am, kawasan khemah sudah riuh-rendah dgn kumpulan hujjaj mula bergerak ke Arafah untuk berwukuf. Bagi rombongan hujjaj kami pula, hanya sesudah solat subuh baru di bawa ke Arafah.
Sedari pagi macam-macam perasaan mula bergelodak - berdebar, cemas, gementar, sayu; semuanya datang silih berganti. Bagaikan menanti giliran kita dipanggil mengadapNya. Dup dap dup dap jantung nih...
Perjalanan dengan bas lancar (alhamdulillah sejak hari pertama tiada masalah dgn bas). Tidak juga mengambil masa begitu lama. Dalam kepala macam2 difikirkan ttg perjalanan. Sementelah pelbagai cerita pernah didgr tentang perjalanan bas yang 'tersangkut' tidak sampai ke Arafah. Alhamdulillah Allah s.w.t permudahkan perjalanan haji kami sehingga ke Arafah.
Di Arafah, kesemua hujjaj wanita dari Rokibul Huda ditempatkan di 3 khemah besar. Disebabkan kumpulan kami yang terakhir smpi, terpaksalah kami berpecah mencari ruang yang ada. Alhamdulillah bersama 2 rakan lain (siti mastura dan kak khadijah), kami mendapat tempat betul-betul di sebelah alat penghawa dingin.
Bila Zohor menjelma, khutbah Arafah pun dibaca - sayup2 kedengaran di khemah. Sesudah solat jamak zohor dan asar, kami dijamu dgn nasi kabsa (kalau tak silap..) berlaukkan daging kambing. Setalam kami kongsikan berlapan. Alhamdulillah kenyang (hingga lupa pesanan ustaz dan kawan2, makan di Arafah haruslah berpada2).
Benar... dugaan wukuf datang tanpa disedari. Yang selama ini makannya sejemput, tiba2 begitu berselera. Yang makannya begitu berselera pula, selepas makan bertarung dgn 'mata'. Bagai tak boleh ditahan mata yang ingin tertutup. Bahkan ada juga yang terlena. Penghawa dingin yang elok berfungsi tiba2 'mati' di kala waktu puncak - panas tengahari.
Betapa kerdilnya manusia - tidak terlawan nafsu sendiri. Sedangkan masing2 tahu inilah harinya - wukuf adalah haji dan haji adalah wukuf! Allahuakbar!!
Bermulalah doa masing2.. Tak lekang mulut masing2 terkumat-kamit membaca doa sambil menadah tangan - sama laju dgn airmata penyesalan serta airmata kesyukuran.
Sebelum matahari terbenam, kami bergerak meninggalkan khemah. Masih terasa tidak puas berada di Arafah. Seperti terlalu banyak yang ingin dipinta dalam peluang singkat yang diberikan. InsyaAllah Allah mendengar doa kita semua. Semoga termakbul segalanya. Amin...
Bergerak menuju ke bas sahaja sudah seperti satu perjuangan. Berasak dan bertolak bagai tidak boleh bertolak-ansur antara satu sama lain. Hampir 1 jam masa diambil berjalan kaki menuju ke bas yang jaraknya lebih kurang 1 km dari khemah. Alhamdulillah semuanya selamat sampai tanpa masalah.
Seterusnya bas bergerak menuju ke Muzdalifah untuk bermalam di sana. Tidak jauh jaraknya dari Arafah. Bas berhenti di perhentian yang telah disediakan. Dalam rombongan kami, hanya dalam 20 orang yang bermalam hingga subuh (saya dan suami antara yang bermalam), selebihnya menunggu hingga tengah malam sahaja. Sambil menunggu kami mengutip batu untuk melontar jamratul aqabah keesokan harinya.
Perjalanan haji bersambung lagi...



- Posted using BlogPress by Ejalz

Sunday, November 21, 2010

Catatan Perjalanan Haji - Bab 2

8 Zulhijjah 1431 : Mekah-Mina

Perjalanan haji diteruskan. Rombongan hujjaj Yanbu bergerak dari Mekah menuju ke Mina. Dari 10.30pm 7 Zulhijjah menginjak ke tengah malam 8 Zulhijjah. Walaupun tgh mlm, namun kenderaan bertali-arus. Kami hanya sampai di Mina pada pukul 2.00am untuk jarak perjalanan cuma 10 km. Apapun, Alhamdulillah selamat smpi di khemah Rokibul Huda.


Ditempatkan kaum wanita di 3 khemah berbeza manakala kaum lelaki di 2 khemah berbeza. Tempat penginapan selesa. Setiap hujjaj diberikan single sofa-bed bersama sebijik bantal dan cadar. Minuman panas dan sejuk sentiasa ada. Makanan ringan pun ramai yg bawa sendiri. Cukup merasa sorang sedikit sekadar utk melapik perut.
Hari Tarwiyah sekadar untuk melepaskan lelah sementara menanti Wukuf. Bagi kami yang selesai mendapat tpt penginapan di awal pagi, kami berjaga sementara menanti masuk waktu Subuh. Selesai kewajipan, barulah dapat melelapkan mata. Selebihnya hanya berehat-rehat sambil mengulang-kaji rukun/wajib haji yang akan ditempuh. Bertalbiah sentiasa..
Perjalanan haji yang utama akan muncul... Debaran makin terasa..





Saturday, November 20, 2010

Catatan Perjalanan Haji - Bab 1

7 Zulhijjah 1431: Yanbu-Mekah

Tepat pukul 10.00am seramai 64 orang bakal jemaah haji Malaysia bertolak ke Mekah menaiki 3 bas (coaster). Alhamdulillah, perjalanan mudah. Dalam pukul 1 tengahari kami smpi di miqat Juhfah. Berhenti 1.5 jam untuk berehat, bersolat dan bersiap. Laungan talbiah kini bemula.
2.30pm - Sambung semula perjalanan dgn lancar hingga ke Mekah. Check point pertama alhamdulillah, lepas tanpa byk bersoal-jawab. Check point kedua juga mudah, polis naik ke atas bas cuma seketika untuk pengiraan hujjaj.
Akhirnya, kesemua hujjaj selamat mencecahkan kaki ke Masjidil Haram menjelang maghrib (5.40pm). Terus bertawaf qudum dan bersaei haji. Meski begitu ramai hujjaj berada di Masjidil Haram, masih ada ruang untuk kami menyempurnakan 2 ibadah ini. Alhamdulillah..
Perjalanan Haji diteruskan lagi... Lebih kurang 10.30 pm, kumpulan kami bergerak ke Mina..


- Posted using BlogPress by Ejalz


Friday, November 12, 2010

Berdebar...

Dalam masa kurang dari 10 jam, hari yang ditunggu-tunggu akan tiba. Macam-macam perasan sedang bergelodak di dalam jiwa dan sanubari. Suka ada, syukur ada, takut ada, berdebar tentu sekali, sayu pun ada.
Ya Allah, Engkau permudahkanlah perjalanan haji kami ini. Hanya Engkau yang maha berkuasa dan maha mengetahui.

لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لاَ شَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ

Kepada semua, doakan kami dapat menyelesaikan segala ibadah haji kami dengan sempurna. Doakan juga agar anak-anak kami yang ditinggalkan sihat sentiasa. InsyaAllah.. (thanks Pn. Zarina & En. Zainul sudi menjaga anak2 kami)



- Posted using BlogPress by Ejalz and Amie

Wednesday, November 10, 2010

Sabar jek lah....

Hari ni dalam sejarah.. Dalam menunggu hari untuk bergerak ke Mekah, belum sempat lagi meninggalkan Yanbu, waima meninggalkan YUC, kesabaranku telah diuji. Huhu..
Untuk pertama kalinya sejak mengajar di YUC, aku bertegang urat dgn rakan sepejabat (bukan Malaysia). Hanya semata-mata aku menegur dia memberi jawapan yang salah. Dengan kehebatan dia memutar-belitkan fakta, benda yang kecil itu menjadi masalah yang amat besar!! Masalah takkan timbul kalau dia dgn senang hati menerima teguran. Siap membangga diri sebelum ni dia pernah mengajar pelajar Master di negaranya dan tidak pernah ditegur. Nampak sangatlah dia seorang yang tidak boleh ditegur- apa yang dia lakukan mesti betul! Siap sebak kata tak nak ajar dah the same subject, and nak balik negaranya. Apakah...? Such a baby...!
Jenuh dijelaskan apa sebenarnya yang kita tegurkan, tapi dia tetap melalut entah ke mana-mana. Cakap takde comma, takde full-stop. Seriuosly... buang tenaga, buang masa bertekak dgn orang macam ni!
Whatever la dear officemate.... I wish you luck for the coming years in YUC and double triple luck if you have to be my partner again!!



- Posted using BlogPress from Ejalz iPhone


Tuesday, November 9, 2010

Alhamdulillah..

Biarkan gambar berkata-kata...(translated from 'let the picture speaks for itself')
Syukur nikmat tidak terhingga..




- Posted using BlogPress from Ejalz iPhone

Wednesday, November 3, 2010

Boleh gitu...?

Kalau orang kata duduk di Saudi ni banyak urusan yang tak 'reliable', agak-agaknya percaya tak? Well, in some cases, yes true. Tak tak... In most cases actually. Huahuahua...
Baru-baru ini, saya dan suami ada berurusan dgn salah satu agensi kerajaan sini. After 1 week dapat result kata 'application rejected'. Alasannya, status saya ketika memasuki Saudi untuk bekerja adalah 'tidak berkahwin'!! Boleh gitu...? Iqama dah renew 3 kali, dependent berderet, siap tambah anak sorang lagi kat sini, keluar-masuk Saudi dah berkali-kali..
Camner tu.... Reliable ke tidak? Nak nangis ke nak ketawa?


- Posted using BlogPress from Ejalz iPhone

Tuesday, November 2, 2010

UN Day @ ATIS

UN tu apa- United Nation laaa.. ATIS - nama sekolah Alisya. Cuba tgk balik entri Alisya mula sekolah kalau nak tahu nama penuh.
Hari Rabu lepas ATIS anjurkan UN Day. Semua parents dijemput hadir.


Orang yang paling excited dah tentu la si Alisya. Dari hari Isnin lagi dah siap nak pakai gaun cantik katanya.
Rupanya hari Selasa, cikgu dia bagitahu Alisya sebenarnya tak terlibat dgn perarakan UN Day tu. Jadinya kalau tak datang pun takpe. Tapi dgn semangat yang berkobar-kobar Alisya tetap nak pergi juga. Okaylah... Kesian tengok dia dah beria-ria bercerita, kamipun pergilah jugak menghadiri UN Day. Jadi penonton, sekejap jek pun dalam 1 jam. Itupun dah cukup menggembirakan Alisya. Nampak sangat riak muka dia yang seronok terlibat dgn acara di sekolah.
The best output from this is.. she no longer cries "tak nak pergi sekolah". Alhamdulillah...







- Posted using BlogPress from Ejalz iPhone

Saturday, October 30, 2010

Aduhai...

Asalnya nak sambung tajuk tu.. Tapi lps bertungkus-lumus memerah otak, fikir punya fikir, tak jumpa perkataan yang sesuai. Tinggallah aduhaiii...(susah nak cari tajuk rupanya..isk..isk..isk..)
Mukadimahnya...
Yanbu sekarang sangat banyak perubahan dibandingkan ketika kami mula2 sampai 3 tahun dulu. Hatta airport pun bertambah besar dan cantik. Dulu, banyak urusan dan banyak perkara kami perlu selesaikan sendiri. Cari maklumat sendiri bagaimana untuk selesaikannya sebaik mungkin agar nama Malaysia terjaga. Sangat seronok bila bilangan rakyat Malaysia bertambah sedikit demi sedikit. Kalau bertemu di mana-mana, meriahnya bertegur-sapa macam bertahun tak jumpa.
Intipatinya..
Sekarang, banyak sangat urusan yang telah dipermudahkan untuk kesenangan teman2 lain. Biarlah kesusahan kita dahulu tidak menyusahkan pula teman2 lain.
Tapi... mungkinkah kesenangan melalaikan? Sedih rasa hati bila lambaian tangan dan senyuman manis, hanya dibalas dengan anggukan. Tiada lagi muka yang excited bila bertemu rakan senegara. Seolah-olah dalam hati berbicara "aahhh... she's just another malaysian".
Penghabisannya...
Wallahualam.. Semoga kita sentiasa terpelihara dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar, di bawah lindungan Allah s.w.t.

Tuesday, October 26, 2010

Gigi pertama

Gigi pertama Akram.
Mencecah ke 8 bulan, gigi pertama Akram dah muncul. Kenit jek belah bawah. Jadi, hobi terkini mengigit. Paling best kalau dapat gigit rantai mama. Sabo jek lah..



Gigi pertama Alisya.
Yang kakaknya pulak gigi susu pertama dah tercabut dari gusinya, di kala umur sudah 5 tahun. Gigi baru dah keluar pun, terkebelakang dah posisinya sbb gigi susu lambat bagi ruang.



- Posted using BlogPress from Ejalz iPhone

Friday, October 15, 2010

Sepetang di RC park

Suhu sekitar 35 darjah celcius, angin bertiup perlahan sepoi-sepoi bahasa, anak-anak seronok bermain gelungsur sambil diawasi abah, mama dan baby relaks melepak di bawah pokok.. Nyaman rasanya...


Siapa sangka semua ini kami rasai di Yanbu, Arab Saudi. Negara yang kebanyakan kita gambarkan sebagai negara padang pasir, tandus gersang dan panas. Tak sangka kan... Percayalah...

Wednesday, October 13, 2010

Sambutan Raya Malaysian di Yanbu

Penutup Syawal disambut dengan majlis sambutan hari raya di Yanbu ni. Tangguh punya tangguh rupanya dah smpi ke penghujung Syawal. Bertempat di Aramco Istirehat, ramai sungguh yang dpt menghadirkan diri.
Seronok tu dpt berkumpul ramai-ramai, makan-makan, update cerita masing-masing dan dapat juga berkenalan dgn ramai muka2 baru.
Kaum ibu meriah bersembang..

Sembang-sembang juga, makan tak tinggal smpi nak bangun pun dah rasa sengkak perut. Huhu.. Gelap ke apa ke bedal jek makanan yang ada. Syiookkk...
Kaum bapa plak macam bincang masalah dunia.. -:)

Akhir sekali sblm bersurai, kami tangkap gambar beramai-ramai. Yang ada kamera canggih la jd cameramannya.
The 'he' of Yanbu
(with children)

The 'she' of Yanbu

(with children)






- Posted using BlogPress from Ejalz iPhone

Wednesday, October 6, 2010

Alisya goes to school...

Hari ni dah 3 hari Alisya bersekolah. Mood ok, semangat ok, tak menangis - veryyyy OK. Lega mama...

Untuk sesi kali ni, tukar sekolah lain pulak - Al-Tawhid International School (ATIS). Sekolah dulu dah takde, khabarnya owner dah berhijrah. Entahlah.... Anyway, ATIS bukanlah baru pun. Dah lama wujud kat Yanbu Al Bahr tu. Kakak Adlina dulu pun tadika di sana. Cumanya tahun ni ATIS dah berpindah bangunan yang lebih jauh nunnnnnnn ke hujung Bahr. Berbelah-bagi jugak nak hntr Alisya ke sana sbb jauh sgt. Tapi memikirkan itu pilihan terbaik yang ada, gagahkan jugak la. Twittt.. Kedua terbaik. Yang terbaik tu Yanbu International School tapi harganya pun terBAIK juga. Terpaksa la kupendam sebuah duka. Huhuhu... Twittt lagi sekali.. 'Terbaik' tu atas tafsiran saya dan suami tau, tiada kaitan dgn org lain. Jangan ambil hati tauuu...
Makanya juga, bermulalah episod Alisya perlu bangun bukan main awal. Sebab pergi sekolah naik bas. Hari pertama sahaja abah hantar ok. Bas sampai depan rumah lebih kurang 7 am. Balik pun dgn bas la jugak, antara 12.20-12.30 pm sampai dah kat rumah. Petang buat homework - seronok bukan main dpt buku latihan yang besar dan tebal. Malam kena paksa tidur awal.
Belajar rajin-rajin ok adik.. Nanti pandai boleh la jadi 'orang yang bawak kapal terbang'. Alisya kata bila besar dia nak jadi 'orang yang bawak kapal terbang tu'.

Friday, October 1, 2010

Pulang..marilah pulang...

Gelang si paku gelang,
Gelang si rama-rama,

Pulang marilah pulang,

Marilah pulang,
bersama-sama..


Tamat sudah 67 hari bersuka-ria di bumi Malaysia... Hari ke-68 pulang ke pangkuan 'majikan'.. huhu... Balik Yanbu daaaa.... Tepat 3.30pm, pada 16/9/2010, kapal terbang MAS pun bergerak meninggalkan KLIA.
Macam-macam rasa ada... bila dah 'terlebih' hari duduk di Malaysia, mulalah rasa 'liat' nak balik ke Yanbu.. Kalau tak balik Yanbu pulak, rasa sayang nak lepaskan peluang yang mudah untuk ke Mekah dan Madinah... Sana sayang, sini sayang, sana rindu, sini pun rindu.


Selamat tinggal semua... Tahun depan kita jumpa lagi...

Wednesday, September 8, 2010

Eid Mubarak @ Selamat Hari Raya

Dam dam dum .. Bunyi mercun.. Tanda 1 Syawal akan menjelma. Tiada sudahhh... Tinggal kenangan... mana ada dah bunyi mercun sekarang nih. Kerajaan kata HARAM!! Menjadi 1 kesalahan nanti. Hilang 1 nikmat berhari-raya. Tapi salah siapa - diri sendiri jugak. Pandai sgt nak jd scientist-tak-bertauliah. Habis satu negara terima kesannya. Satu negara tuuuu tak boleh main mercun disebabkan oleh hanya segelintir rakyat yg tak fikir pjg. Eh..eh.. Hujung2 Ramadhan ni nak bagi ceramah plak. Tettttttt.....
Syawal 1431 kali insyaAllah lebih menggembirakan kami sekeluarga berbanding 3 Syawal yang lalu. Alhamdulillah, syukur pada Allah s.w.t kerana mengizinkan kami sekeluarga menyambut Ramadhan dan Syawal bersama Abah, Mama serta ahli keluarga tercinta yang lain. Alhamdulillah juga mungkin disebabkan telah biasa beraya secara sederhana di perantauan, sambutan raya kali ini pun masih terkawal - masih serba sederhana. Apatah lagi hanya sempat seminggu Syawal saja. Kemudian terbanglah semula burung ke sangkarnya. Maaflah teman2 di Malaysia, tiada jemputan rumah terbuka yee.. Masa terhad yang ada ni lebih elok andai kami dahulukan keluarga. InsyaAllah jika diizinkan Allah s.w.t di tahun2 yang lain pula kita beraya bersama.
Untuk semua yang mengenali saya secara fizikal atau secara maya, Selamat Hari Raya diucapkan. Maaf zahir dan batin atas segala kesalahan yang pernah saya lakukan, secara sengaja atau tidak, lebih2 lagi jika saya sendiri tak pernah menyedarinya.

Thursday, August 19, 2010

Majlis Resepsi Di Teluk Intan

Tanggal 25/7/2010, majlis menyambut menantu diadakan. Untuk majlis kenduri kahwin anak lelaki bongsu Tn. Hj. Idris dan Pn. Hjh. Ramlah, kenduri tidak bertempat di rumah kami seperti 3 beradik yang lain tetapi sebaliknya bertempat di Dewan Bandaran Teluk Intan.

Sementara menunggu pengantin sampai, para hadirin dihiburkan dengan irama gamelan yang dimainkan oleh persatuan gamlean di salah sebuah sekolah (tak ingat la nama sekolahnya..), berselang-seli dengan irama lagu bertemakan perkahwinan yang dimainkan oleh dj.
Tepat pukul 1 tengahari, pasangan pengantin tiba di dewan diiringi pukulan kompang memeriahkan majlis. Perarakan pengantin bersama keluarga pihak perempuan ke dalam dewan disambut oleh laungan selawat oleh Alang Yahya (adik kepada abah) dan anak-anak lelakinya.
Tetamu yang datang, masyaAllah sangat ramai... khabarnya pihak katering menyatakan hidangan yang mereka sediakan habis kesemuanya (ada juga tetamu yang lewat tidak dapat hidangan yang lengkap kerana kehabisan).
Bagi pihak keluarga pengantin lelaki, kami berharap semua tetamu berpuas hati walaupun ada kekurangan. Maafkan kami atas segala kekurangan. Terima kasih yang tidak terhingga kerana sudi meluangkan masa meraikan pasangan pengantin Azrul Syahman dan Nadiah. Ikhlas dari keluarga besar Hj. Idris, Hjh. Ramlah, Andrina - A.Rozey dan anak-anak, Arishahromnizam - Haslin dan anak-anak serta Aizal Yusrina - Suhaimi dan anak-anak.




p/s minta maaf juga pada yang tidak sempat dijemput... kekalutan untuk menguruskan segala persiapan (yang banyak bergantung hanya pada mama dan abah) memungkinkan kelalaian..

Majlis Bertunang, Akad dan Resepsi di Sungai Petani

Tanggal 17/7/2010, kami sekeluarga telah bertandang ke Sungai Petani untuk 'melepaskan' status bujang adik lelaki bongsu saya. Dah jadi suami orang dah.. tapi masih tetap dengan kemanjaan sebagai si bongsu.. kehkehkeh...

Majlis bermula seawal pukul 10 pagi untuk majlis bertunang. Rombongan keluarga kami semua bergerak ke rumah pengantin perempuan bersama-sama dulang hantaran. Adat bertunang diketuai oleh Pakcik Salleh di pihak keluarga kami. Mama pula menyarungkan cincin tunang ke jari manis Cik Nadiah (kali terakhir bergelar 'cik'.. hehe..)


Seterusnya, dalam lebih kurang pukul 11.30 pagi, rombongan kami bergerak pula ke masjid berdekatan untuk majlis akad-nikah. Wahh... panjang lebar jugak tok kadi bersoal-jawab dengan pengantin dan bukan setakat pengantin lelaki disoal, malah pengantin perempuan juga! Tak berpeluh-peluh ke pengantin? hehehe... kami yang menunggu yang berpeluh sakan sebab kepanasan.. hehe...


Usai majlis akad-nikah, kami berehat sebentar kerana majlis bersanding dijalankan pada pukul 2 petang. Sekali lagi rombongan kami berkumpul beramai-ramai untuk bergerak bersama pengantin lelaki menuju ke rumah pengantin perempuan.
Alhamdulillah, selesai sudah majlis pernikahan adik lelaki, yang lama ditunggu-tunggu... Didoakan semoga kedua pasangan pengantin bahagia hingga ke akhir hayat...




p/s urusan perkahwinan adik ni dibuat dalam masa lebih kurang sebulan lebih; bermula dari penetapan tarikh nikah dan kenduri.. dalam tempuh yang singkat ini, maafkanlah andai ada kekurangan...

Wednesday, August 18, 2010

Semalam di KPJ TMC

Peristiwa antara 31/7 dan 1/8...

Dalam banyak-banyak perkara nak dinikmati musim cuti ni, yang satu ni memang tidak dijangkakan. 'Percutian 1 malam' di KPJ Taiping Medical Center. Aduh.. tak sangka betul boleh kena tahan di TMC. Sebabnya apa lagi kalau tak kerana hypertension. Bacaan semasa 'ditahan' ialah 176/110.
Bermula dengan sakit kepala yang teramat sangat sejak pagi hari. Makan panadol pun tak jalan, minum air kelapa pun tak memberi kesan. Sudahnya bila sampai ke petang masih belum hilang sakit, terus hubby bawa ke TMC. Menyerahlah diri sendiri. Merasalah tidur semalam di situ. Menjelang tengah malam, alhamdulillah tekanan makin berkurang. Tapi yang paling-paling menyedihkan apabila TERPAKSA berhenti breastfeeding kerana ubat yang diberi doktor tidak sesuai untuk penyusuan. Tiada lagi pilihan ubat yang lain kerana tekanan darah dah berlarutan begini tinggi utk beberapa bulan. Sedihnya hati melihat si hero kenit masih tercari-cari 'sesuatu' yang hilang tiba-tiba.

Sunday, August 8, 2010

Jenguk sekejap..

Salam,
dah hampir sebulan berada di tanahair tercinta. Habis kena tinggal blog dan fb - takde talian internet punya pasal. Setakat menyinggah sehari-dua di rumah orang yg berinternet, takkan nak menyibuk dgn blog pulak kan...
Cuti thn ni nmpknya jadi mcm tahun lepas jugak. Tak sempat nak beria-ria jalan-jalan cari makan @ cuti-cuti mesia. Byk masa digunakan utk urusan keluarga, termasuk urusan perkahwinan adik bongsu.
Oklah dulu, nanti sambung cerita lagi. Ni pun sekadar singgah memberi khabar. Banyak cerita menanti. Kena tunggu waktu yang sesuai. Jumpa lagi.
Selamat menyambut Ramadhan Kareem untuk semua.

Monday, July 12, 2010

Sudah Cecah Malaysia..

Alhamdulillah.. Kami sekeluarga dah sampai tanahair dengan selamat.
Perjalanan bermula dari Yanbu 10/7/2010 sekitar 3.40pm. Terima kasih banyak-banyak pada Zack kerana sudi membantu menghantar kami ke airport Jeddah. Smooth jek perjalanan menaiki Envoy GMC. :-)
Dalam pukul 7.30pm, urusan check-in selesai. Sekitar 8.30pm selesai semua urusan dan kami hanya menunggu panggilan untuk boarding. Paling tidak ada sedikit debaran ketika pasport checking - begitu lama masa diambil membelek pasport Akram. Apa yang difikirkannya entahlah... All in all, alhamdullilah all processes went very smoothly.
8.45pm kami sekeluarga sudah mula memanjat tangga kapal terbang MAS. "Selamat Datang puan". Wahhh.. Seronoseresss, pramugari cakap melayu (2 perjalanan cuti summer terdahulu kami menaiki SV). Terasa sangat berbeza layanan cabin crew MAS dibandingkan dengan SV. Bahasa melayu tu kita ketepikan dulu. Tapi layanan mereka memang bagus. Senyum di bibir mereka sentiasa ada, budi-bahasa pun nampak terjaga, suara masih kedengaran begitu sopan; tak kira dengan bangsa mana yang dilayani. Sesuailah moto MAS - MH bukan sekadar kod penerbangan tapi lebih dari itu - "Malaysian Hospitality"
Tepat 11.11am pagi Ahad, 11/7/2010 kami selamat mendarat di KLIA.

Thursday, July 8, 2010

Staff Appreciation Day

Salam. Last Tuesday, YUC Female College organized a special event for all staff - Staff Appreciation Day. It was indeed a special day for us; our hard work and dedication were recognized by the management.
The event started with the speech from DAC, followed by the speech from registrar. Next, certificates were given to the selected staff and were based on different categories. As for teaching, awards were given according to every departments. There were Best Lecturer, Best Researcher, Innovative Teaching etc.
InsyaAllah, this will be the starting point - for staffs to work harder next time and for management to keep on believing to their hardworking staffs. Being appreciated in a great event like this was already the greatest gift. Awarded with certificate was a bonus. Keep believing in yourselves, sincere and honest performing your duties.






** I am among those who went on stage to receive certificate. Wink.. Wink..Alhamdulillah.**

Sunday, July 4, 2010

White Coat Syndrome?

Salam,
semalam satu lagi 'lawatan' ke RCMC. aduhai... hati berdebar-debar.. hujung kaki dan tangan menjadi sejuk.. debaran jantung macam boleh didengari oleh orang sekeliling... hahaha... itulah penangan nak berjumpa Cardiologist untuk my hypertension check-up...
2 kali bacaan cuba diambil tapi error yang keluar... dalam hati dah berkata "alamak.. sudahhhh ni... mesti bacaan kali ni 'tak sesuwaiiiii' lagi". kali ketiga dicuba - 184/117!! tu dia... punya tinggi... tapi tengok doktor relaks pulak kali ni, tak membebel pulak macam dulu... sebabnya selepas appointment bulan lepas, doktor ada suruh saya membuat rekod sendiri... ambil bacaan selang sehari atau dua... rekod yang saya buat mmg cantik... hanya sekali-dua jek bacaan yang setinggi 140. Disebabkan itu, doktor terus kata "I think you have white coat syndrome". Haaa? apa tuh?
Meh kita baca definisinya...

White coat syndrome is a disorder that causes a patient to have all the symptoms of high blood pressure, but only when he is in the office of his primary care physician or other doctor ( http://www.ihealthdirectory.com/white-coat-syndrome/)



Monday, June 21, 2010

My Boy is 4 months

salam...
Today my baby has turned 4 months... how time flies.... overnight, he is now a cute little boy, from a tiny-miny-2.83kg boy into 7.34kg..
He likes to be entertained always, he enjoys if you play with him, he talks a lot (in his own language though), he's starting to laugh, he's starting to roll over... and all the attention goes to him...
Before heading back to Yanbu, we brought Akram to Masjidil Haram, showed him Kaabah, show him saie area, let him see us performing our Asr prayer in the Masjidil Haram and gave him zam-zam water...
This is the latest photo of him in Masjidil Haram, during our previous umrah trip (http://ejalz.blogspot.com/2010/06/mak-chik-pak-chik-dan-pak-teh-berumrah.html).


This is Muhammad Akram in his second day. Look how tiny he was before...

Happy Birthday SITI ROZANAE ISMAIL

birthday my best friend ni sebenarnya dah lepas pada 10 Jun 2010 ... tapi tak sempat nak buat entry - busy la konon... (alasannnnnnnn...). anyway, tepat 12 malam 10 Jun tu dah call dia wish birthday... sukahati jek kacau orang tengah beradu... ye lah, kita kat sini baru pukul 7.00pm.. cerah bijik mata lagi... sorry yeekkkk che' na..

untuk tahun ketiga, seperti tahun-tahun lepas, saya hantar lagi kek birthday surprise.. ye ke surprise? tak surprise dah kot... siap boleh tertunggu-tunggu panggilan dari sesiapa-yang-tak-dikenali kan che na kan..kan... tak aci tauuuuuuu...

tukang buat surprisenya tak lain tak bukan Kak Diba dari D'Muffins. tahun ni kita letak muka plak atas kek.. hehe.. lawa tak muka kami? hehe.. gambo ni masa saya balik cuti summer kali pertama dulu... actually ni dah hari nak balik semula ke Yanbu pun, sebelum bertolak dari Ipoh..
Anyway, kawanku sorang ni sangat suka dan gembira menerima besday kek yang kali ni dia label 'so sweetttt' ... nak kata apa kan, muka I ada atas tu, mesti la sweeeettt... hehe...

Kepada kawanku, Selamat Menyambut Hari Jadi ke ** (rahsia ke? hehe..). Doaku di depan kaabah mengiringi harijadimu (kebetulan pada 10/6 dulu, kami berada di Mekah berumrah). Semoga kekal berbahagia bersama mr hubby, 2 anak teruna, seorang anak dara yang cute dan Mak Misah... Semoga apa yang dihajati akan tertunai InsyaAllah... Semoga persahabatan kita juga akan kekal 'bersih' selamanya... jauh di mata tidak bererti jauh di hati... I love you, che naaaaaaa...




Kepada kak diba, terima kasih sekali lagi kerana bertanggungjawab menjayakan misi ketiga ... aterr... kak diba, memang tererrrrrr jadi agen 007...

Sunday, June 20, 2010

20 more days to go...

tik-tok-tik-tok... start counting the days now... counting minutes; not yet... too busy to count that.. huhu.. good enough I remember to start countdown... hahaha... (pity laugh to myself)
Exactly another 20 days, we will head off to our beloved home country - Malaysia.. and this time, with extra family member - baby boy Akram. He is the most precious gift we brought home this time... so family and friends, don't expect anything this time okay... Either me or hubby will have to carry this extra "hand-luggage".. hehe...
As usual, our summer vacation is only for 2 months. However, this year's vacation will be more interesting and exciting as we will be able to celebrate our Eid-ul-Mubarak at home... yeaayyy... though only for about 5 days but still yeayyyyy..... Last year, we only managed to start fasting at home about 2 weeks before coming back to Yanbu. But we also managed to celebrate our own pre-raya celebration with families... This year everything will be REAL.... How we missed the raya announcement on TV - "menjunjung titah perintah, duli yang maha mulia...etc" (wahhh... seronokseressssss), the real lemang and ketupat, my mum's chicken rendang and rendang dinding... staying up late night to clean-up the house... exciting..exciting.... can't wait....
By the way, my youngest brother will also getting married during this vacation... finally, he chosed the date!! pheewwww... busier than PM huh.... InsyaAllah, the akad will be on 17/7/2010 and wedding reception in Teluk Intan will be on 24/7/2010.. May every processes will go smoothly, bro..

Thursday, June 17, 2010

Penampilan baru..

salam..
tiba-tiba hari ni ada mood untuk buat maintainance... taraaaaaaaaaaa... lihatlah rumahku sudah dicat baru dan diubah-suai susun-letak "perabotnya"...
sesekali kena la ubah sikit, bagi sejuk mata memandang dan mengurangkan bosan memandang benda yang sama jek... so, kali ni kita pakai konsep minimalis (wahh... sukahati bagi nama..!!). Background bagi cerah, gadget letak tepi kiri-kanan... kalau tak, gadget meleret sampai ke bawah... jauh nak capai tuuu....
Terimalah penampilan baru blog ini.... Lain kali kita tukar lagi ok...

Wednesday, June 16, 2010

Mak Chik /Pak Chik dan Pak Teh berumrah

salam..
lagi 1 jam sebenarnya mak chik sekeluarga dan pakteh akan berangkat pulang ke Malaysia... dah hampir 2 minggu mereka sekeluarga ada di bumi Saudi untuk mengerjakan umrah dan menziarahi Madinah.
Mak Chik Kiah adalah adik kepada mama saya, datang bersama suami dan 2 anak perempuannya. Pak Teh Ismail pula adalah abang mereka, datang bersendirian...
Alhamdulillah, hujung minggu yang lepas kami sekeluarga berkesempatan untuk bertemu mereka di Mekah... tambahan pula, kami sendiri dah lama sangat tak sampai ke Mekah (sejak sebelum bersalin lagi.. ooppss.. sejak sebelum dimasukkan ke hospital lagi sebenarnya). Peluang ini diambil untuk kami sendiri mengerjakan umrah sebelum balik bercuti nanti (iklan sekejap: yeayyy... nak balik cuti sampai raya...)
Kami banyak habiskan masa di bilik hotel makcik bersembang-sembang - tambahan lutut makcik makin sakit selepas menyudahkan umrah kedua. Namun sempat la jugak kami menjamu makanan dari D'Saji... orang Yanbu yang beria nak makan makanan Malaysia sebenarnya...hehe.. derang relaks jek... ye lah... baru seminggu tinggalkan Malaysia, belum la sempat nak rasa rindu makanan Malaysia...
Jumaat pagi pulak, kami dijemput ke rumah anak saudara pakcik Salleh yang dah lama menetap di Mekah ni... tak ingat pulak nama tempat tu... MasyaAllah, besarnya dan cantik rumah mereka... tengok ni gambar 3 generasi berposing di rumah tu...
kanan sekali makcik, yang besar 2 orang-anak daranya, dan kenit 3 orang tu cucu saudaranya... anak saudaranya - sayalah yang mengambil gambar nih...
Alhamdulillah, pertemuan singkat tapi cukup bermakna... dalam banyak-banyak tempat, di rumah Allah ni juga kita bertemu... Semoga ibadah kita semua diterima Allah s.w.t

Tuesday, June 8, 2010

Another great event in YUC

Salam...
YUC Female Campus in general and specifically the Computer Science & Engineering Department; had successfully organized a simple-small-scale seminar which known as "Computer & Technology Seminar Day" on 6 June 2010.

It was an event where all students of Junior level displayed their courses' projects at their dedicated booths. All the 37 groups were given booths allocated along the corridor throughout the college. However only 10 finalists presented their projects to be evaluated. 3 prizes were given to the best three projects.
We - the CS staffs worked really hard for this first-ever-great event. We put our hands in almost everything - from the main entrance to the opening ceremony room to the presentation room and also along the corridors where all the booths are. Only the booths are decorated by the students themselves. We even came to office on weekend and the night before the day of the event.

Quick peek on the event decoration:
the main entrance

the opening ceremony room

booth for the second place winner of the presentation

Congratulations to all!! To students who have shown great effort in presenting their projects. To lecturers who have given 110% to make this event a successful one. And not forgetting to other students who have help throughout the day of the event.

Wednesday, June 2, 2010

Mei yang tak produktif

jangan salah sangka... sebenarnya yang tak produktif tu hanyalah entri di blog ni... dah masuk bulan Jun, dah tamat bulan Mei, satu entri jek yang ada... isk..isk..isk... ni dah kira rekod terburuk ni.. sebenarnya banyak perkara berlaku bulan Mei ni, cuma jari-jemari yang tak bergerak...
let me summarize some interesting event/news during the previous May.
  1. abah's birthday on 8/5, I send him a box of chocolate by chocosdelight.blogspot.com (I think abah was not that surprise.. that was my third time sending him gifts for his birthday)
  2. my niece's birthday on 18/5, just send her birthday wish.. present claim later ok kakak..
  3. my good junior-friend's birthday on 29/5, also send birthday wish... present later ok..
  4. 2 more visits to RCMC for my hypertension case.. (I think the doctor himself gave me the tension... huhu...)
  5. 2 extra visits to Radwa 3 Health Center. I had high fever and also acute tracheitis. Got 1 day of MC (which I think is not enough..)
  6. the most important event was, after about 2 and half year staying in Radwa 2, me and family had moved to a new house in Radwa 3. A bigger house with 3 bedrooms, bigger than what we had before - 2 bedrooms-house in Radwa 2. Alhamdulillah, Allah led us to an easy and smooth process of the moving-thingy; though it tooks many days to complete everything.. well, that's nothing new here...

That's about it... one month issues in only 1 entry... not that bad... keep up the good work... hahaha... compliment to myself..

Wednesday, May 12, 2010

YUC Convocation Ceremony

Yesterday (11/5/2010), another experience gained at my work place. I attended the very first convocation ceremony of Yanbu University College graduates.
There were 2 separate ceremonies - 1 for the male graduates held in the afternoon and another ceremony for female graduates which are held at night.
The event was a totally opposite than what we have in most Malaysian universities. In Malaysia, any convocation ceremony is a really serious and full-of-protocol event. But here, it was a very happy and enjoyable event.
Last night the convocation ceremony started after Maghrib prayer, with the speech of Director General (via video recording of the male event in the afternoon). After some performances (I guess... because everything was in arabic) and montage presentations, the graduates procession started followed by the conferment of scroll. The conferment of scroll was done by the Princess of Madinah. Loud and fast music accompanied the whole event (totally opposite than our Malaysian gamelan-type of music).
It looked like the students really enjoyed the event and celebrate their success as graduates, with their families .
Good luck my dear ex-students - this is the beginning to the journey of your life ...

Friday, April 16, 2010

A few more visits to RCMC

continue from previous post...
Last Monday, I have an appointment with cardiologist. B/p was still high - 160/96. Doctor checked my medical history when I was admitted in the hospital during my end of pregnancy. He said my b/p was already above normal then. So, I am now likely to have hypertension. He prescribed me with medication and a few more tests to run.
First test - chest x-ray. Done on the same day.
Second test - ECG. Need appointment - Wednesday.
Third test - blood test. Need to be fasting - Wednesday.
Last Wednesday, again to RCMC.. Done the blood test and ECG.
I'll get all the results during my next visit with the cardiologist - in 3 weeks time...
RCMC - wait for me... :-)

Meanwhile, home-treatment for my high b/p - drink regularly the juice of green apple + cucumber + celery.

Sunday, April 11, 2010

A visit to RCMC

Today (Sunday) I have another check-up with my gynae.. it was a postnatal check-up... Doctor do the ultrasound - Alhamdulillah, uterus okay, c-section scar okay...
another routine procedure at the clinic - weight & b/p measurement.. weight is okay - about 50kg (not exact :-p). unfortunately my b/p was not okay - 179/113 which is too high - beyond all my b/p readings before.. after taking the readings 3 to 4 times, the readings are still the same. my gynae referred me to cardiologist..
With the referral letter, me and hubby went to Cardiology Clinic. The receptionist ask me; "what to do with this letter". haaa??? you must be kidding... how can you ask a patient what to do when a referral letter is in the patient's hand?? Don't you have any procedure on referral letter?? We waited there about half an hour without being entertained (the receptionist's trying to avoid talking to us because she's not fluent in English!), finally she said "no doctor now, if you want to see doctor, go to ER"...
So, off we go to ER.. now, we are question by the receptionist at ER... "why come here, you have referral letter".. that one push us here, this one push us back there... sabar... sabar... so, we have to explained the situation.. luckily ER entertained us.. by this time, my b/p has climbed up to 200/115.. by the way, this is only the first step in ER.. at the receptionist, being called, nurse will take your temperature & b/p.. after twice taking my b/p with 2 different machines but still same reading, nurse then sent me to the ER..
second step, ER doctor entertained us, my b/p has gone down to 175/113.. so he just asked me to lay down - resting... after a while, they took my b/p again but the reading is still the same... So, immediate treatment was given. I was given Lasix through I.V.. the purpose is to remove water from my body. So, from time to time, i'll be going to the restroom.. After about half and hour resting in ER - back & forth to restroom, my b/p has gone down to 166/102.
Another doctor came to check on me - he's from General Medicine Clinic. Based on my history and family history, he said that I might probably having Hypertension. To be sure, I need to regularly go for check-up. So, another appointment for me... Now, doctor released me to go home with pills to be taken..

Next Monday - appointment with Cardiology Clinic.


Sunday, April 4, 2010

Tamat sudahhhhhh...

Apa yang tamat? cuti maternity yang dah tamat... di Saudi ni, cuti bersalin hanyalah 40 hari yang dibenarkan.. sedih betul... kasihan si kenit yang masih kecil itu... dalam sedap-sedap dibuai dan disuap susu ibu, dah ditinggalkan 8 jam...
Itulah yang saya alami sekarang... 4 April genaplah 40 hari bercuti dan terpaksa masuk semula ke kolej. Tinggallah si kenit tu di rumah.. mujur opahnya masih ada di sini dan mujur juga jarak kolej ke rumah yang dekat... bolehlah balik waktu tengahari menjenguk baby dan menyusu...
Ini pun mungkin sementara...lepas opahnya balik Malaysia, macamana pulak nanti... aduhaii... solution...solution... I need a solution...

Friday, March 19, 2010

Baby's Birth Registration in KSA - Part 2

salam..
this will be the second part of our baby's birth registration. Once you have completed with Saudi's birth registration, you need to proceed with the following step:
Step 3: Malaysian birth certificate and passport - Both of these documents need to be completed in Malaysian Consulate.
Provide the following documents:
  1. 3 copies of Saudi Birth Certificate - from step 2 and this need to be translated to English
  2. 3 copies of Marriage Certificate - original not translated!
  3. 3 copies of both parents' Identity Card
  4. 3 copies of both parents' Passport
  5. 3 copies of baby's photo (passport-size)
Additional information :
  1. complete 2 different forms for birth certificate and passport - get from the officer
  2. bring the baby along for his thumbprint
  3. bring along all the original documents
  4. there's a fee need to be paid

Thursday, March 11, 2010

Baby's Birth Registration in KSA - Part 1

salam..
this entry will discuss the information needed for baby's birth registration in KSA - which my new-born baby needed..

Step 1: Birth Notification - this should be done in the hospital where your baby was born

Get the registration form from the Birth Notification Office (this is in RCMC) and provide the following documents:
  1. a copy of parents' iqama (or either one)
  2. a copy of certified arabic-translated marriage certificate (in Akram's case, RCMC required the original certificate as well)
  3. a copy of parents' passport
NOTE: This process might take a few days. Always be patience...


Step 2: KSA's Birth Certificate - this should be done in Wizarah Dakhiliah, Mudiriah Aamah LilEhwal Madinah, Yanbu Al-Bahr

Provide the following documents:
  1. Original Birth Notification - from Step 1
  2. a copy of parents' iqama (or either one)
  3. a copy of certified arabic-translated marriage certificate
  4. a copy of parents' passport
NOTE: This process might complete in only 1 day ..


Next step that will be discussed in Part 2 will be the process to register for Malaysia Birth Certificate and get a passport for the new-born...
(we will go through this step this week. I'll update the next entry, as soon as we came back from the Malaysian Consulate in Jeddah)


Monday, March 8, 2010

Kenduri Aqiqah Muhammad Akram Suhaimi

Salam..
pada Jumaat, 5/3/2010 yang lepas, selepas waktu maghrib, alhamdulillah kenduri aqiqah untuk anak lelaki kami telah selamat dijalankan...
untuk yang belum tahu, kami namakan anak lelaki kami: Muhammad Akram bin Suhaimi.
kenduri aqiqah di Yanbu kali ini boleh dikatakan meriah kerana kami telah berkongsi kenduri aqiqah dengan anak perempuan kepada Zainuddin (http://www.lot7348.blogspot.com) dan Noorhasiah (http://blogcikaa.blogspot.com) yang juga baru dilahirkan, 2 hari selepas baby kami. Alang-alang mamanya dah berkongsi bilik di hospital, lahir pun berturut-turut hari, para jemputan pulak majoriti adalah komuniti yang sama, maka kami pun bersetuju untuk disekalikan majlis aqiqah keduanya.
Majlis kami bahagikan kepada 2 - jemputan lelaki diadakan di Islamic Dakwah Center, Camp 1; manakala untuk jemputan perempuan diadakan di rumah Noor di Al-Nakheel. Alhamdulillah, sangat ramai yang datang menghadiri majlis aqiqah anak-anak kami. Ramai juga yang turut membantu menguruskan majlis, baik di rumah Noor mahupun di Islamic Center. Ada juga yang turut membawa juadah-juadah sampingan.
Terima kasih tidak terhingga dari kami berempat serta keluarga.


Friday, February 26, 2010

New Baby Boy is here...

salam all...

alhamdulillah, on 23/2/2010, I have delivered a healthy baby boy at RCMC. The delivery was through a ceasearian procedure as planned at week 37+. All went smoothly, alhamdulillah...
My baby boy weighted only 2.83kg... the smallest among his siblings but still healthy.. that's the most important...

My millions THANK YOU to all doctors, nurses and ward's staffs that have been so helpful and caring thoughout the whole delivery process.

Special THANKS to Mdm Krishna and Kak Salina, for their help during my stay... and to Kak Ros and Kak Saniah for their moral support... (they are Malaysian who are working in RCMC)

Monday, February 22, 2010

It's the moment now....

Salam..
Today, I'm back in the Ob/Gyn ward, RCMC. InsyaAllah, tomorrow will be the end of my pregnancy. Ceasearian is scheduled tomorrow morning.
So today, about 9.30am, met my O&G again, do some blood test, met the anesthesia specialist and after about 2 hours of all the admission processes, finally given a room in the ward. The good part is, almost all the nurses (even the cleaners) here still recognize me... and they really welcomed me.. feel good... though nervous inside...
So families, friends and fellow readers, I would like to take this opportunity to apologize to everyone for whatever my wrong-doings and whatever that I never realized has/had/is hurting you... please pray for my safe delivery, insyaAllah...

Monday, February 15, 2010

Waiting for the new arrival..

salam..
today, I have completed my 36 weeks of pregnancy. Alhamdulillah, after 2 weeks being discharged, so far so good..
Just waiting for the date to deliver now... Since I will be on another ceasearian procedure, I will not be waiting until the full-term pregnancy (40 weeks). Expected delivery will be during week 38th. Anyway, during my hospitalization last 2 weeks; diagnosed with placenta previa; the O&G told me that the delivery might be held in week 37th. So, now not so sure when my delivery will actualy take place.. Another appointment in 2 days time, I might get the answer.. :-)
Despite being diagnosed with placenta previa, I'm so thankful to Allah, as this pregnancy is the easiest compared to the previous 2 I had. First trimester, I faced without any morning sickness; completed my whole month of Ramadhan including the journey back from KL to Jeddah (which fasting period is a bit longer than usual). Then, came second trimester.. sailing smoothly without any problem nor complaint. Working as usual, active as usual, travelling as usual and even taking care of 3 extra children - neighbour of mine whose parents performed hajj. Alhamdulillah...
Stuff for the little one are ready now... (Luckily I was discharged early..). Clothing - checked. Toiletries - checked. Bedding - checked. Bath tub - checked. Bottles - checked. Diapers - checked. Stuff for mummy are also ready. Breast pump - checked. Postnatal pad - checked. Cocoa butter cream - checked. Ikan Haruan - on the way from Teluk Intan.. hehe..

Is it a boy or a girl? Very popular questions among friends... Whatever it is, let the baby be healthy... Anyway keep guessing... FYI, this is a totally opposite pregnancy experience I have compared to the 2 pregnancies I had before... :-p

Friday, February 12, 2010

He's Back to Work

Salam untuk siaran tertunda...
One day after my discharged from RCMC, alhamdulillah hubby started working... rezeki anak-anak... All came at the same time, being discharged, hubby started working, I was given 1 week medical leave, therefore not a problem yet for Alisya to continue to school... we still have time to think of the solution of where Alisya will stay in the morning before her school started at 2.00 pm.. Alhamdulillah, Allah make things easy for us at this point of time...
Hubby is offered a job in Yanbu Industrial College; no longer in teaching but in Student Affairs Department. Whatever the position is (even he himself is not so sure.. hehe..), insya-allah this will be a 'start'... After a very longgggggggg 'off' from working, this can be a start for him to be in a working environment again, having colleagues of his own, have some 'working-stuff' to talk about and be able to use his slacks and shirts again... hehe....

To my dear hubby:
"Welcome back to Working Environment, Happy working and may Allah make it easy for you in this entirely new environment"

Tuesday, February 2, 2010

Alhamdulillah...

Syukur alhamdulillah...
Today, I'll be discharged from Ob/Gyn Ward, RCMC.
During normal morning check today, my Ob/Gyn doctor performed another ultrasound.. . And he said that my placenta is no longer at the low position - no more previa... It is all looking good.. One of the doctor said, "this is a reward for you for being patience". I just couldn't stop smiling...

My million thanks to:
  1. All Ob/Gyn Doctors attending me since day 1, especially Dr Issam and Dr Badria (I say 'all' because there were many other doctors accompanying them during everyday round check)
  2. Malaysian nurses that helps me a lot especially mental support..hehe... - K.Salina, K.Saniah, K.Ros, Krishna, Harjit and K.Nyaros
  3. All nurses on duty in Ob/Gyn ward during my stay..
  4. Collegues, friends and my students who pray for my health and visiting me...
  5. Neighbours who helps so much especially in taking care of my daughters..

Thank you soooooooooooo.... much for brighten my life during my 2 weeks of hospitalization. Your support; physically and mentally is very very valuable to me...


Sunday, January 31, 2010

2 minggu telah berlalu

Hari ini genap 2 minggu saya ber'mastautin' di bilik 101 katil A, Wad Ob/Gyn, Royal Commission Medical Center, Yanbu Al-Sinaiyah..
sungguh-sungguh saya disuruh berehat di sini.. seperti sang permaisuri segala keperluannya dipenuhi.. makan-minum 5 kali sehari berhantar-berambil oleh pekerja, kain-baju berbasuh-berlipat oleh dear hubby, menonton TV atau movie 24 jam sehari, cadar-selimut sentiasa berganti..
deep down inside, rindunya terasaaaaa... rindu untuk bersama-sama suami dan anak-anak yang kini tinggal 2 jam sehari sahaja berjumpa, rindu untuk mengemas rumah itu dan ini, rindu untuk mencuba pelbagai masakan untuk hidangan keluarga, rindu untuk melihat langit biru terbentang luas, rindu untuk menghirup udara segar di luar sana, rindu untuk berjalan-jalan di Dana Mall atau Star Market...
You'll never know how precious those activites are until you lost them!!

To my dear husband,
I couldn't describe how thankful I am for all that you have done while I'm away.. here's a poem dedicated for you...

My Hero

Someone who gives away,

Gifts of love each day.

Things that can’t be sold,

Like a hand reached out to hold.

The warmth within a smile,

That lingers for a while.

Someone who loves you,

No matter what you do.

Someone who always cares,

What burdens another bares.

Finding good inside the bad,

Sharing happiness with the sad.

And with a loving embrace,

Makes this world a better place.

Someone who doesn’t realize,

They’re a hero in someone’s eyes!

This is what you are to me,

My hero is who I see!